"Is je fiets door het gemeentebestuur geroofd, kijk ook eens in het tuinschuurtje van de wethouder!"
Met onderstaande tekst meent de gemeente de bewoners en bezoekers van wie zij mogelijk een fiets heeft geroofd aan te kunnen spreken. Als het gemeentebestuur fietsverkeer op deze lakonieke wijze aanspreekt, dan moet niet raar worden opgekeken dat de reputatie van het gemeentebestuur dramtisch slecht is. Hier zijn twee verantwoordelijken. Immers, een wethouder zal niet bij het opstellen van deze tekst zijn betrokken. De verantwoordelijke ambtetenaar vond dit kennelijk wel een jolige tekst. Mag die ambtenaar svp ontslagen worden? Maar: dit bordje staat er al weer een poosje. De wethouder heeft niet ingegrepen. Hij heeft kennelijk ook geen ambtenaren rondlopen die hem hebben gezegd dat gedupeerde burgers op deze wijze aanspreken wellicht onverstandig is.
Dat maakt ook de wethouder verantwoordelijk. Gemeentebestuur: spreek de mensen niet op een lakonieke wijze aan indien omstreden beleid wordt uitgevoerd. Dit is een basisregel in overheidscommunicatie.
Nieuws, woensdag 24 april 2013
"Is je fiets door het gemeentebestuur geroofd, kijk ook eens in het tuinschuurtje van de wethouder!"
Met onderstaande tekst meent de gemeente de bewoners en bezoekers van wie zij mogelijk een fiets heeft geroofd aan te kunnen spreken. Als het gemeentebestuur fietsverkeer op deze lakonieke wijze aanspreekt, dan moet niet raar worden opgekeken dat de reputatie van het gemeentebestuur dramtisch slecht is.Â
Hier zijn twee verantwoordelijken. Immers, een wethouder zal niet bij het opstellen van deze tekst zijn betrokken. De verantwoordelijke ambtetenaar vond dit kennelijk wel een jolige tekst. Mag die ambtenaar svp ontslagen worden? Maar: dit bordje staat er al weer een poosje. De wethouder heeft niet ingegrepen. Hij heeft kennelijk ook geen ambtenaren rondlopen die hem hebben gezegd dat gedupeerde burgers op deze wijze aanspreken wellicht onverstandig is. Dat maakt ook de wethouder verantwoordelijk.
Gemeentebestuur: spreek de mensen niet op een lakonieke wijze aan indien omstreden beleid wordt uitgevoerd. Dit is een basisregel in overheidscommunicatie.Â
Toegegeven: er is een stad waar het erger is dan in Den Haag: Brussel. Zie docu over fietskoeriers in Brussel.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/14/docu-fietskoeriers-wagen-leven-in-brussel-filehoofdstad-van-europa/
Het fietsen in Brussel in verhouding tot Den Haag mag dan veel slechter zijn - hetgeen ik uit eigen ervaring kan bevestigen op basis van een verbijf in Brussel van 6 maanden, met fiets! -, dat neemt niet weg dat ook het Haagse gemeentebestuur excessief autoverkeer ongemoeid laat, met als gevolg fietsverkeer in het nauw. Concrete voorbeelden?
Eenzaam bovenaan: Javastraat
Maar ook: Zwolsestraat, Scheveningen in het weekend met mooi weer
Benoordenhoutseweg
Koningskade / Raamweg
En dan is nu de politiek aan de beurt ...
Wilt u een actueel inzicht hebben hoe de gemeentepolitiek werkt?
Wethouder Smit: wat is hij waard? Hieronder een link naar een politiek debat met de wethouder over 'zijn' beleid. Staat u mij toe dit debat een 'voorstelling' te noemen?
Als u mijn ervaring met wethouders wilt weten: zo ongeveer 2 van de 3 wethouders rommelen maar wat aan, doen in hun periode hooguit wat ondergeschikte projectjes succesvol, maar krijgen niet werkelijk grip op de lopende zaken. Om de 3 tot 4 wethouders treedt er weer een wat sterker figuur naar voren die de rommel van zijn of haar voorgangers opruimt, en de grote lijnen stevig - maar proportioneel ! - oppakt. En wellicht zelfs ook wat goede lijntjes uitzet naar de toekomst. Want laten we eerlijk wezen: lokaal bestuur komt vooral neer op 'goed op de winkel passen'. Ik bedoel te zeggen dat bij lokaal bestuur veel minder ideologie aan de orde is dan in de landelijke politiek. Zoiets elementairs als fietsenstalling zou eigenlijk niet eens onderwerp van politiek mogen zijn: dit moet je gewoon goed regelen. Als hier politiek debat over ontstaat, dan moet volgens mij ernstig rekening worden gehouden met incapabele ambtenaren.
De kwestie hier is natuurlijk niet het belangrijkste agendapunt van het jaar. De politici bespreken hoe op gepaste wijze de orde te handhaven in de fietsenstalling bij Den Haag CS. De 'voorstelling' is zeer informatief om te zien dat de wethouder amper weet waar hij over spreekt (hij blijft hangen in algemeenheden als 'we kunnen het niet elke fietser naar de zin maken', en ontwijkt steevast de vraag of het redelijk is om rigide tegen fietsen op te treden als er domweg onvoldoende stalvoorzieningen zijn). Ook kunt u zien hoe de raadsleden uiterst beleefd reageren op het ontwijkgedrag van de wethouder. De meeste raadsleden hebben toch moeite aan te geven waar de schoen wringt, al worden hier en daar toch wel slimme vragen gesteld.
Klik hier voor de 'voorstelling' (beeld en geluid van de vergadering).
Insteek; wethouder Smit verdedigt in de de commissievergadering zijn voornemen om op de oude voet door te gaan, namelijk alle fietsen rond CS buiten de parkeerlijntjes binnen 15 minuten afvoeren. Dit nadat alle commissieleden eerst hun inbreng hebben gegeven.
Als ik wat tijd over heb, dan zal ik nog een recensie schrijven over deze voorstelling.
Vandaag is een bijzondere dag.
B&W van Den Haag heeft vandaag mijn fiets bij mij thuis afgeleverd. De fiets is weer thuis! Voor mijn fiets is loopt het verhaal goed af. Maar hoe zal het met al die andere Haagse fietsen gaan? Dat hangt er van af of u zich laat horen bij B&W. Ik heb een flinke eerste stap gezet. Wie neemt het stokje over?
Jef Crets
De fietsenkwestie en de rechtbankuitspraak heeft de aandacht getrokken van onze stadscolumnist de heer Julius Pasgeld. Bron: http://www.juliuspasgeld.nl/de_fiets_van_jozias_van_aartsen
Voor een overzicht van de mediaberichten over de uitspraak van de rechter, zie
http://www.haagsestadspartij.nl/index.php?action=artikel&artikel_ID=590
Persbericht
Extreem optreden Haags gemeentebestuur tegen fietsverkeer mogelijk in strijd met de wet
Rechtbank Den Haag stelt principiële vragen over bevoegdheid B&W
Vandaag 28 september om 14.30 uur heeft een rechtzitting plaatsgevonden bij de rechtbank Den Haag over het extreme optreden van B&W tegen het fietsverkeer rond Den Haag Centraal Station.
De gemeente voor de rechter gesleept, omdat zij een fiets heeft weggenomen bij Den Haag Centraal Station.
Niet alleen treedt de gemeente op tegen slordig gestalde fietsen. Alle fietsen die buiten de lijntjes van de gemeente worden gestald worden vrijwel direct weggehaald.
Dit in grote tegenstelling tot wat elders in de stad gebruikelijk is. Het is ook een grote tegenstelling met hoe de gemeente eerder in het geheel niet optrad rond Den Haag CS. Eerder heeft de gemeente de fietsstalling langdurig een grote bende laten worden, om sinds kort in een extreem ander uiterste te schieten: alles vrijwel direct weghalen.
Op dit soort optreden blijkt niemand bedacht. Nog steeds worden talloze fietsen weggehaald van nietsvermoedende mensen.
Â
Eerder was ook al bezwaar gemaakt door de gedupeerde rijwielstaller bij het gemeentebestuur, maar toen bleef het gemeentebestuur volhouden dat ze keurig gehandeld had.
Hierop heeft de fietseigenaar beroep ingesteld bij de rechtbank.
Gelet op de vragen van de rechter bestaat de kans dat wordt geoordeeld dat de gemeente onbevoegd is om de fietsen weg te halen.
Als dit inderdaad de uitspraak zal zijn, dan betekent dit dat vele honderden fietsen onrechtmatig zijn weggehaald.
De gemeente heeft dan onrechtmatig talloze sloten vernield, mensen gedwongen hun fiets elders af te halen, en bovendien ten onrechte kosten gerekend.
Mocht de gemeente inderdaad op genoemde wijze ongelijk krijgen, dan moet van het gemeentebestuur worden gevraagd om alle gedupeerden hun onkosten te vergoeden.
Hieronder in ieder geval het eventueel vernielde slot en de gevorderde 15,-.
Ondergetekende heeft zijn fiets tot op heden geweigerd af te halen.
Hij wenst dat zijn fiets op de oorspronkelijke plaats wordt teruggezet, waar de gemeente de fiets heeft weggehaald.
Het gemeentebestuur bleef ook bij de rechter volhouden dat ze keurig heeft gehandeld.Â
Over ca. 4 weken zal de rechtbank uitspraak doen.
Zaaknummer rechtbank: 11/5584
Â
NB:
Op 3 november 2012 zal het precies 12 maanden geleden zijn dat de betrokken fiets is weggenomen, en zal ondergetekende zijn inzet staken om het wanbeleid van de gemeente op de politiek agenda te krijgen. Dan is het aan anderen om het verhaal af te maken.
NB2:
De Fietsersbond lijkt een beetje moe.
De ambtenaren zijn helemaal dol geworden. Honderden fietsen per week worden weggehaald! Dat betekent honderden gedupeerde fietsers. Hoe lang gaat het duren voordat de bom barst?
Zoeken naar je fiets / AD/Haagsche Courant, 13 aug 2011
DEN HAAG Wie zijn fiets verkeerd stalt bij het Centraal Station, loopt de kans dat zijn vervoermiddel bij terugkeer is verdwenen. Wekelijks verwijdert de gemeente hier zo n 250 fietsen. Ze gaan naar het fietsdepot op de Binckhorst.
Gemeente haalt dagelijks rijwielen weg bij CS
Rond CS mogen fietsen, net als bijvoorbeeld bij Hollands Spoor en op de boulevard, alleen in de rekken worden gestald. Om gevaarlijke situaties te vermijden, wordt er elke dag gecontroleerd. Illegaal geparkeerde fietsen worden verwijderd en naar het fietsdepot gebracht. ,,Dagelijks gaat het rond het centraal station om 40 tot 50 fietsen. In de zomermaanden is dat iets minder, omdat er dan minder mensen naar school en werk reizen. Maar de vakantie uitgezonderd is het aantal vrij constant, zegt Jaap Wiersma van de gemeente Den Haag.
Het fietsdepot is een initiatief van de gemeente in samenwerking met Stadsgewest Haaglanden. Alle opgehaalde fietsen worden gefotografeerd en met een uitgebreide beschrijving op www.fietsdepothaaglanden.nl geplaatst, zodat iedereen die zijn fiets kwijt is, kan nagaan of hij opgehaald is. ,,Als een eigenaar zijn fiets herkent, kan hij hem tegen een onkostenvergoeding van 15 euro ophalen. Hij moet dan wel een bewijs meenemen dat de fiets van hem is, zoals een passende fietssleutel of een aankoopbewijs. Mocht een eigenaar zijn verdwenen fiets niet op de website zien staan, dan is hij niet door ons opgehaald en is hij waarschijnlijk gestolen. Via de website kan er dan ook meteen aangifte worden gedaan.
Dertien weken
De fietsen blijven dertien weken staan om opgehaald te worden. Van de fietsen die na die periode niet opgehaald zijn, gaat een gedeelte naar leerwerkcentra waar mensen met een lage kans op de arbeidsmarkt leren om fietsen te repareren. Een aantal exemplaren wordt verkocht aan handelaren om de kosten van het fietsendepot te dekken. Wat dan nog overblijft, wordt vernietigd.
De fiets voortaan thuis laten staan om weghalen te voorkomen, is niet nodig. Er zijn rond het station genoeg plaatsen waar een fiets gestald kan worden. Wiersma: ,,In de rekken op het Koningin Julianaplein is plaats voor zevenhonderd fietsen en ook op de tweede verdieping van de fietsenflat naast het station mogen fietsen gratis maximaal zeven dagen achter elkaar gestald worden. Daarnaast kan de fiets ook betaald gestald worden in de ondergrondse fietsenstalling van de NS. Abonnementhouders van de NS-stalling kunnen terecht op de eerste verdieping van de fietsflat.
Niet alleen het gemeentebestuur van Den Haag weet niet hoe met fietsen om te gaan. Ook in New York gebeuren merkwaardige dingen.
Klik hier voor een youtube-filmpje waarin een New Yorkse fietser duidelijk maakt dat de wettelijke plicht om uitsluitend tussen de fietslijntjes te fietsen slap stick oplevert.
 Rechter geeft gemeentebestuur Utrecht een draai om de oren omdat ze net als het gemeentebestuur van Den Haag willekeurig fietsen wegknippen. Het ongeduld over het Haagse gemeentebestuur groeit!
Gemeenten mogen niet zonder waarschuwing vooraf fietsen verwijderen die volgens hen fout geparkeerd staan. Alleen als een tweewieler zo is neergezet dat deze aantoonbaar gevaar oplevert, mag de gemeente zonder waarschuwing het slot losknippen. Dat blijkt uit een uitspraak die de bestuursrechter van de rechtbank in Utrecht deze maand heeft gedaan, schrijfven onder meer de Volkskrant en het NRC. Een fietster wier rijwiel was losgeknipt op het Centraal Station in Utrecht stapte naar de rechter en won de zaak.
Haar fiets stond buiten de rekken, maar er wel net naast. Volgens de rechter was de fiets niet gevaarlijk gestald, zoals de gemeente had betoogd. De gemeente moet bij elk zonder waarschuwing losgeknipt rijwiel vooraf kunnen aantonen dat de fiets gevaar oplevert. Zo niet dan is is alleen sprake van hinder en is verwijdering niet 'spoedeisend'. In dat geval moet de gemeente een label aan de fiets hangen met een redelijke termijn om de eigenaar de gelegenheid te geven de fiets weg te halen.
Het Haagse gemeentebestuur handelt soortgelijk.
Hoe lang gaat het nog duren voordat het Haagse gemeentebestuur terugkomt van haar schandalige manier van optreden?
Is er werkelijk een rechtszaak nodig om het Haagse gemeentebestuur tot de orde te roepen?
Het ongeduld over het Haagse gemeentebestuur groeit!
De rechtszitting staat gepland voor september 2011.
Klik hier voor artikel in Volkskrant.
Klik hier voor de uitspraak van de rechter.
Persbericht
Gemeentebestuur Den Haag beschuldigd van fietsendiefstal
B&W voor de rechter gesleept
Op 3 november 2010 heeft B&W van Den Haag een correct gestalde fiets weggenomen bij Den Haag Centraal Station, na het fietsslot te hebben vernield. De eigenaar van de fiets heeft hierop bezwaar aangetekend bij B&W. De eigenaar is diep teleurgesteld in het gemeentebestuur: "Mooie praatjes over het stimuleren van fietsverkeer, en ondertussen de fiets onder je vandaan trekken!" B&W heeft het bezwaar kort geleden afgewezen. De gedupeerde fietseigenaar heeft B&W vandaag voor de rechter gesleept.Â
B&W is lange tijd ernstig nalatig geweest om orde aan te brengen in de fietsstalling op het KJ-plein voor Den Haag Centraal. Vervolgens is vorig jaar de fietsstalling op het KJ-plein geheel opgeheven, en een waardeloze alternatieve fietsstalling neergezet, de fietsbunkerflat. Alle fietsen die toen buiten de fietsflat stonden werden weggenomen, vaak nadat het slot is vernield. Â
Het is erger: als je niet ook tijdig je weggenomen fiets terugkoopt van de gemeente voor 15 euro, dan dreigen ze je fiets bovendien te vernietigen. Dat komt erg dicht bij fietsendiefstal.   Â
B&W zegt in talloze beleidsstukken het fietsverkeer in de stad een warm hart toe te dragen. Een druk treinstation trekt veel fietsverkeer. Als je als stadsbestuur werkelijk het fietsverkeer een warm hart toedraagt, dan zorg je goed voor het fietsverkeer rond een druk treinstation. Maar langere tijd kon je enkel fietsen op het station stallen in een slecht toegankelijk en zeer gebruiksonvriendelijke fietsbunkerflat. Inmiddels is de situatie een klein beetje verbeterd, doordat ook op het KJ-plein een -overigens veel te kleine - fietsstalling is teruggekomen.
Ondertussen weigert B&W toe te geven dat in november van vorig jaar onjuist is gehandeld met het wegnemen van een fiets. De rechter moet nu beoordelen of B&W inderdaad de grenzen heeft overschreden.
"Is je fiets door het gemeentebestuur geroofd, kijk ook eens in het tuinschuurtje van de wethouder!"
Met onderstaande tekst meent de gemeente de bewoners en bezoekers van wie zij mogelijk een fiets heeft geroofd aan te kunnen spreken. Als het gemeentebestuur fietsverkeer op deze lakonieke wijze aanspreekt, dan moet niet raar worden opgekeken dat de reputatie van het gemeentebestuur dramtisch slecht is. Hier zijn twee verantwoordelijken. Immers, een wethouder zal niet bij het opstellen van deze tekst zijn betrokken. De verantwoordelijke ambtetenaar vond dit kennelijk wel een jolige tekst. Mag die ambtenaar svp ontslagen worden? Maar: dit bordje staat er al weer een poosje. De wethouder heeft niet ingegrepen. Hij heeft kennelijk ook geen ambtenaren rondlopen die hem hebben gezegd dat gedupeerde burgers op deze wijze aanspreken wellicht onverstandig is.
Dat maakt ook de wethouder verantwoordelijk. Gemeentebestuur: spreek de mensen niet op een lakonieke wijze aan indien omstreden beleid wordt uitgevoerd. Dit is een basisregel in overheidscommunicatie.
Nieuws, woensdag 24 april 2013
"Is je fiets door het gemeentebestuur geroofd, kijk ook eens in het tuinschuurtje van de wethouder!"
Met onderstaande tekst meent de gemeente de bewoners en bezoekers van wie zij mogelijk een fiets heeft geroofd aan te kunnen spreken. Als het gemeentebestuur fietsverkeer op deze lakonieke wijze aanspreekt, dan moet niet raar worden opgekeken dat de reputatie van het gemeentebestuur dramtisch slecht is.Â
Hier zijn twee verantwoordelijken. Immers, een wethouder zal niet bij het opstellen van deze tekst zijn betrokken. De verantwoordelijke ambtetenaar vond dit kennelijk wel een jolige tekst. Mag die ambtenaar svp ontslagen worden? Maar: dit bordje staat er al weer een poosje. De wethouder heeft niet ingegrepen. Hij heeft kennelijk ook geen ambtenaren rondlopen die hem hebben gezegd dat gedupeerde burgers op deze wijze aanspreken wellicht onverstandig is. Dat maakt ook de wethouder verantwoordelijk.
Gemeentebestuur: spreek de mensen niet op een lakonieke wijze aan indien omstreden beleid wordt uitgevoerd. Dit is een basisregel in overheidscommunicatie.Â
Toegegeven: er is een stad waar het erger is dan in Den Haag: Brussel. Zie docu over fietskoeriers in Brussel.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/14/docu-fietskoeriers-wagen-leven-in-brussel-filehoofdstad-van-europa/
Het fietsen in Brussel in verhouding tot Den Haag mag dan veel slechter zijn - hetgeen ik uit eigen ervaring kan bevestigen op basis van een verbijf in Brussel van 6 maanden, met fiets! -, dat neemt niet weg dat ook het Haagse gemeentebestuur excessief autoverkeer ongemoeid laat, met als gevolg fietsverkeer in het nauw. Concrete voorbeelden?
Eenzaam bovenaan: Javastraat
Maar ook: Zwolsestraat, Scheveningen in het weekend met mooi weer
Benoordenhoutseweg
Koningskade / Raamweg
En dan is nu de politiek aan de beurt ...
Wilt u een actueel inzicht hebben hoe de gemeentepolitiek werkt?
Wethouder Smit: wat is hij waard? Hieronder een link naar een politiek debat met de wethouder over 'zijn' beleid. Staat u mij toe dit debat een 'voorstelling' te noemen?
Als u mijn ervaring met wethouders wilt weten: zo ongeveer 2 van de 3 wethouders rommelen maar wat aan, doen in hun periode hooguit wat ondergeschikte projectjes succesvol, maar krijgen niet werkelijk grip op de lopende zaken. Om de 3 tot 4 wethouders treedt er weer een wat sterker figuur naar voren die de rommel van zijn of haar voorgangers opruimt, en de grote lijnen stevig - maar proportioneel ! - oppakt. En wellicht zelfs ook wat goede lijntjes uitzet naar de toekomst. Want laten we eerlijk wezen: lokaal bestuur komt vooral neer op 'goed op de winkel passen'. Ik bedoel te zeggen dat bij lokaal bestuur veel minder ideologie aan de orde is dan in de landelijke politiek. Zoiets elementairs als fietsenstalling zou eigenlijk niet eens onderwerp van politiek mogen zijn: dit moet je gewoon goed regelen. Als hier politiek debat over ontstaat, dan moet volgens mij ernstig rekening worden gehouden met incapabele ambtenaren.
De kwestie hier is natuurlijk niet het belangrijkste agendapunt van het jaar. De politici bespreken hoe op gepaste wijze de orde te handhaven in de fietsenstalling bij Den Haag CS. De 'voorstelling' is zeer informatief om te zien dat de wethouder amper weet waar hij over spreekt (hij blijft hangen in algemeenheden als 'we kunnen het niet elke fietser naar de zin maken', en ontwijkt steevast de vraag of het redelijk is om rigide tegen fietsen op te treden als er domweg onvoldoende stalvoorzieningen zijn). Ook kunt u zien hoe de raadsleden uiterst beleefd reageren op het ontwijkgedrag van de wethouder. De meeste raadsleden hebben toch moeite aan te geven waar de schoen wringt, al worden hier en daar toch wel slimme vragen gesteld.
Klik hier voor de 'voorstelling' (beeld en geluid van de vergadering).
Insteek; wethouder Smit verdedigt in de de commissievergadering zijn voornemen om op de oude voet door te gaan, namelijk alle fietsen rond CS buiten de parkeerlijntjes binnen 15 minuten afvoeren. Dit nadat alle commissieleden eerst hun inbreng hebben gegeven.
Als ik wat tijd over heb, dan zal ik nog een recensie schrijven over deze voorstelling.
Vandaag is een bijzondere dag.
B&W van Den Haag heeft vandaag mijn fiets bij mij thuis afgeleverd. De fiets is weer thuis! Voor mijn fiets is loopt het verhaal goed af. Maar hoe zal het met al die andere Haagse fietsen gaan? Dat hangt er van af of u zich laat horen bij B&W. Ik heb een flinke eerste stap gezet. Wie neemt het stokje over?
Jef Crets
De fietsenkwestie en de rechtbankuitspraak heeft de aandacht getrokken van onze stadscolumnist de heer Julius Pasgeld. Bron: http://www.juliuspasgeld.nl/de_fiets_van_jozias_van_aartsen
Voor een overzicht van de mediaberichten over de uitspraak van de rechter, zie
http://www.haagsestadspartij.nl/index.php?action=artikel&artikel_ID=590
Persbericht
Extreem optreden Haags gemeentebestuur tegen fietsverkeer mogelijk in strijd met de wet
Rechtbank Den Haag stelt principiële vragen over bevoegdheid B&W
Vandaag 28 september om 14.30 uur heeft een rechtzitting plaatsgevonden bij de rechtbank Den Haag over het extreme optreden van B&W tegen het fietsverkeer rond Den Haag Centraal Station.
De gemeente voor de rechter gesleept, omdat zij een fiets heeft weggenomen bij Den Haag Centraal Station.
Niet alleen treedt de gemeente op tegen slordig gestalde fietsen. Alle fietsen die buiten de lijntjes van de gemeente worden gestald worden vrijwel direct weggehaald.
Dit in grote tegenstelling tot wat elders in de stad gebruikelijk is. Het is ook een grote tegenstelling met hoe de gemeente eerder in het geheel niet optrad rond Den Haag CS. Eerder heeft de gemeente de fietsstalling langdurig een grote bende laten worden, om sinds kort in een extreem ander uiterste te schieten: alles vrijwel direct weghalen.
Op dit soort optreden blijkt niemand bedacht. Nog steeds worden talloze fietsen weggehaald van nietsvermoedende mensen.
Â
Eerder was ook al bezwaar gemaakt door de gedupeerde rijwielstaller bij het gemeentebestuur, maar toen bleef het gemeentebestuur volhouden dat ze keurig gehandeld had.
Hierop heeft de fietseigenaar beroep ingesteld bij de rechtbank.
Gelet op de vragen van de rechter bestaat de kans dat wordt geoordeeld dat de gemeente onbevoegd is om de fietsen weg te halen.
Als dit inderdaad de uitspraak zal zijn, dan betekent dit dat vele honderden fietsen onrechtmatig zijn weggehaald.
De gemeente heeft dan onrechtmatig talloze sloten vernield, mensen gedwongen hun fiets elders af te halen, en bovendien ten onrechte kosten gerekend.
Mocht de gemeente inderdaad op genoemde wijze ongelijk krijgen, dan moet van het gemeentebestuur worden gevraagd om alle gedupeerden hun onkosten te vergoeden.
Hieronder in ieder geval het eventueel vernielde slot en de gevorderde 15,-.
Ondergetekende heeft zijn fiets tot op heden geweigerd af te halen.
Hij wenst dat zijn fiets op de oorspronkelijke plaats wordt teruggezet, waar de gemeente de fiets heeft weggehaald.
Het gemeentebestuur bleef ook bij de rechter volhouden dat ze keurig heeft gehandeld.Â
Over ca. 4 weken zal de rechtbank uitspraak doen.
Zaaknummer rechtbank: 11/5584
Â
NB:
Op 3 november 2012 zal het precies 12 maanden geleden zijn dat de betrokken fiets is weggenomen, en zal ondergetekende zijn inzet staken om het wanbeleid van de gemeente op de politiek agenda te krijgen. Dan is het aan anderen om het verhaal af te maken.
NB2:
De Fietsersbond lijkt een beetje moe.
De ambtenaren zijn helemaal dol geworden. Honderden fietsen per week worden weggehaald! Dat betekent honderden gedupeerde fietsers. Hoe lang gaat het duren voordat de bom barst?
Zoeken naar je fiets / AD/Haagsche Courant, 13 aug 2011
DEN HAAG Wie zijn fiets verkeerd stalt bij het Centraal Station, loopt de kans dat zijn vervoermiddel bij terugkeer is verdwenen. Wekelijks verwijdert de gemeente hier zo n 250 fietsen. Ze gaan naar het fietsdepot op de Binckhorst.
Gemeente haalt dagelijks rijwielen weg bij CS
Rond CS mogen fietsen, net als bijvoorbeeld bij Hollands Spoor en op de boulevard, alleen in de rekken worden gestald. Om gevaarlijke situaties te vermijden, wordt er elke dag gecontroleerd. Illegaal geparkeerde fietsen worden verwijderd en naar het fietsdepot gebracht. ,,Dagelijks gaat het rond het centraal station om 40 tot 50 fietsen. In de zomermaanden is dat iets minder, omdat er dan minder mensen naar school en werk reizen. Maar de vakantie uitgezonderd is het aantal vrij constant, zegt Jaap Wiersma van de gemeente Den Haag.
Het fietsdepot is een initiatief van de gemeente in samenwerking met Stadsgewest Haaglanden. Alle opgehaalde fietsen worden gefotografeerd en met een uitgebreide beschrijving op www.fietsdepothaaglanden.nl geplaatst, zodat iedereen die zijn fiets kwijt is, kan nagaan of hij opgehaald is. ,,Als een eigenaar zijn fiets herkent, kan hij hem tegen een onkostenvergoeding van 15 euro ophalen. Hij moet dan wel een bewijs meenemen dat de fiets van hem is, zoals een passende fietssleutel of een aankoopbewijs. Mocht een eigenaar zijn verdwenen fiets niet op de website zien staan, dan is hij niet door ons opgehaald en is hij waarschijnlijk gestolen. Via de website kan er dan ook meteen aangifte worden gedaan.
Dertien weken
De fietsen blijven dertien weken staan om opgehaald te worden. Van de fietsen die na die periode niet opgehaald zijn, gaat een gedeelte naar leerwerkcentra waar mensen met een lage kans op de arbeidsmarkt leren om fietsen te repareren. Een aantal exemplaren wordt verkocht aan handelaren om de kosten van het fietsendepot te dekken. Wat dan nog overblijft, wordt vernietigd.
De fiets voortaan thuis laten staan om weghalen te voorkomen, is niet nodig. Er zijn rond het station genoeg plaatsen waar een fiets gestald kan worden. Wiersma: ,,In de rekken op het Koningin Julianaplein is plaats voor zevenhonderd fietsen en ook op de tweede verdieping van de fietsenflat naast het station mogen fietsen gratis maximaal zeven dagen achter elkaar gestald worden. Daarnaast kan de fiets ook betaald gestald worden in de ondergrondse fietsenstalling van de NS. Abonnementhouders van de NS-stalling kunnen terecht op de eerste verdieping van de fietsflat.
Niet alleen het gemeentebestuur van Den Haag weet niet hoe met fietsen om te gaan. Ook in New York gebeuren merkwaardige dingen.
Klik hier voor een youtube-filmpje waarin een New Yorkse fietser duidelijk maakt dat de wettelijke plicht om uitsluitend tussen de fietslijntjes te fietsen slap stick oplevert.
 Rechter geeft gemeentebestuur Utrecht een draai om de oren omdat ze net als het gemeentebestuur van Den Haag willekeurig fietsen wegknippen. Het ongeduld over het Haagse gemeentebestuur groeit!
Gemeenten mogen niet zonder waarschuwing vooraf fietsen verwijderen die volgens hen fout geparkeerd staan. Alleen als een tweewieler zo is neergezet dat deze aantoonbaar gevaar oplevert, mag de gemeente zonder waarschuwing het slot losknippen. Dat blijkt uit een uitspraak die de bestuursrechter van de rechtbank in Utrecht deze maand heeft gedaan, schrijfven onder meer de Volkskrant en het NRC. Een fietster wier rijwiel was losgeknipt op het Centraal Station in Utrecht stapte naar de rechter en won de zaak.
Haar fiets stond buiten de rekken, maar er wel net naast. Volgens de rechter was de fiets niet gevaarlijk gestald, zoals de gemeente had betoogd. De gemeente moet bij elk zonder waarschuwing losgeknipt rijwiel vooraf kunnen aantonen dat de fiets gevaar oplevert. Zo niet dan is is alleen sprake van hinder en is verwijdering niet 'spoedeisend'. In dat geval moet de gemeente een label aan de fiets hangen met een redelijke termijn om de eigenaar de gelegenheid te geven de fiets weg te halen.
Het Haagse gemeentebestuur handelt soortgelijk.
Hoe lang gaat het nog duren voordat het Haagse gemeentebestuur terugkomt van haar schandalige manier van optreden?
Is er werkelijk een rechtszaak nodig om het Haagse gemeentebestuur tot de orde te roepen?
Het ongeduld over het Haagse gemeentebestuur groeit!
De rechtszitting staat gepland voor september 2011.
Klik hier voor artikel in Volkskrant.
Klik hier voor de uitspraak van de rechter.
Persbericht
Gemeentebestuur Den Haag beschuldigd van fietsendiefstal
B&W voor de rechter gesleept
Op 3 november 2010 heeft B&W van Den Haag een correct gestalde fiets weggenomen bij Den Haag Centraal Station, na het fietsslot te hebben vernield. De eigenaar van de fiets heeft hierop bezwaar aangetekend bij B&W. De eigenaar is diep teleurgesteld in het gemeentebestuur: "Mooie praatjes over het stimuleren van fietsverkeer, en ondertussen de fiets onder je vandaan trekken!" B&W heeft het bezwaar kort geleden afgewezen. De gedupeerde fietseigenaar heeft B&W vandaag voor de rechter gesleept.Â
B&W is lange tijd ernstig nalatig geweest om orde aan te brengen in de fietsstalling op het KJ-plein voor Den Haag Centraal. Vervolgens is vorig jaar de fietsstalling op het KJ-plein geheel opgeheven, en een waardeloze alternatieve fietsstalling neergezet, de fietsbunkerflat. Alle fietsen die toen buiten de fietsflat stonden werden weggenomen, vaak nadat het slot is vernield. Â
Het is erger: als je niet ook tijdig je weggenomen fiets terugkoopt van de gemeente voor 15 euro, dan dreigen ze je fiets bovendien te vernietigen. Dat komt erg dicht bij fietsendiefstal.   Â
B&W zegt in talloze beleidsstukken het fietsverkeer in de stad een warm hart toe te dragen. Een druk treinstation trekt veel fietsverkeer. Als je als stadsbestuur werkelijk het fietsverkeer een warm hart toedraagt, dan zorg je goed voor het fietsverkeer rond een druk treinstation. Maar langere tijd kon je enkel fietsen op het station stallen in een slecht toegankelijk en zeer gebruiksonvriendelijke fietsbunkerflat. Inmiddels is de situatie een klein beetje verbeterd, doordat ook op het KJ-plein een -overigens veel te kleine - fietsstalling is teruggekomen.
Ondertussen weigert B&W toe te geven dat in november van vorig jaar onjuist is gehandeld met het wegnemen van een fiets. De rechter moet nu beoordelen of B&W inderdaad de grenzen heeft overschreden.